Zimmermann: Trumpetkonsert ”Nobody knows de trouble I see”

Bernd Alois Zimmermann 1918–1970

Trumpetkonsert ”Nobody knows de trouble I see” (1954)

Bernd Alois Zimmermanns musik har visat sig besitta en obändig livskraft. Kanske för att han var egensinnig nog att inte ansluta sig helt till den musikaliska modernismens teoretiska eller estetiska lösningar. Inspirerad av dadaisten Kurt Schwitters bilder såg han i stället kreativa stillån och citat som en konstnärlig möjlighet. För många är Zimmermann mest känd för operan Die Soldaten, musik som myllrar av musikaliska stilar och samtidigt är en brinnande kritik av krigets väsen.

Bernd Alois Zimmermann
Bernd Alois Zimmermann

Trumpetkonserten med rubriken Nobody knows de trouble I see från 1954 är också den ett av Zimmermanns nyckelverk. I grunden är det en kritik mot rashat och de mekanismer som låg bakom andra världskriget, uttryckt i musik. I en av sina essäer förklarade han att konserten är en korsning av en koral som bygger på melodin Nobody knows, ett tolvtons-tema med variationer och en stor portion jazz. De olika musikaliska uttrycken samspelar och skapar en otvetydig samhörighet. Så som det också ska vara mellan människor, menade han.

När Zimmermann som här har närmat sig jazzen handlar det inte bara om imitationer av olika jazziga element, utan en strävan efter jazzens inre kärna. Ett musikaliskt uttryck där varje detalj är noga utarbetad och ändå med en bestämd strävan att hitta jazzens spontana dimension, inte något som är uppbyggt av akademiska konstruktioner. Samtidigt är det extremt virtuos musik som ställer höga krav på solisten. Orkestern är dessutom utbyggd med ett jazzband och även en hammondorgel, som ibland ersätts med xylofon.

Göran Persson