Fanny Mendelssohn-Hensel: Stråkkvartett Ess-dur

Fanny Mendelssohn-Hensel 1805–47

Stråkkvartett Ess-dur (1834)

Adagio ma non troppo

Allegretto

Romanze

Allegro molto vivace

Speltid ca 20 min

Fanny Mendelssohn-Hensel – Felix Mendelssohn-Bartholdys några år äldre syster – var mycket produktiv. Hon komponerade över 450 verk för en mängd olika besättningar, oftast i mindre format. Att hon likväl hade förmågan att gå utanför de mindre formaten visar hon både i kantaterna där hon stilmässigt närmar sig Bach, i flera körverk och de stort upplagda pianosonaterna och kvartetterna.

Fanny Mendelssohn-Hensel
Fanny Mendelssohn-Hensel

Stråkkvartetten i Ess-dur är ett av de första verk där hon lämnar miniatyrens småskalighet och ger sig ut i mer omfattande musikaliska strukturer. Visst går det att spåra ett visst inflytande från brodern Felix men framförallt från föregångaren och förebilden Beethoven. Men Fanny Mendelssohn är mer fri i både form och tonalitet än sin yngre bror och vågar också tänja på den traditionella och tredelade sonatformens mönster.

Det är musik med stark laddning och lyrisk elegans. Första satsen långsamma begrundan förbyts i andra satsens jagande stämmor där hennes intresse för barockens imiterande stämföringsteknik blir högst påtaglig.  Även i tredje satsens Romanze slingrar sig stämmorna omkring varandra, men här med innerlig värme. Finalens Allegro molto vivace – snabbt och mycket livligt – är mycket virtuos och pendlar mellan vildsint jakt och otyglad glädje. Fanny Mendelssohn-Hensel visar i den här kvartetten sin förmåga att gestalta musikens mångdimensionella potential.

Göran Persson