Om mig

Göran Persson

Det har alltid handlat om musik. I stället för vanligt gymnasium gick jag en musiklinje i Bollnäs och spelade piano. Men jag hade bättre fallenhet för musikteori än pianospel och började plugga musikvetenskap i Uppsala. Där öppnade sig musikens outgrundliga universum. I boken Musikvetenskap: en översikt, ställer Ingmar Bengtsson som då var professor vid institutionen frågan, ”Vad är musik?” och fortsätter med ”Vad betyder frågan?” För mig blev det början på ett ännu pågående utforskande av musikens upplevelser och fenomen.

Efter en fil. kand. i musikvetenskap som kompletterades med några terminer estetik började jag jobba på Edition Reimers förlag i Bromma. Jag hade daglig kontakt med europeiska och amerikanska bok- och musikförlag, dessutom kunde jag komma iväg och praktisera ett par sommarmånader på Doblinger Verlag i Wien och fick inblickar i den internationella förlagsbranschen.

Efter några år på Reimers började jag som redaktör på Rikskonserter. Då hade jag även börjat skriva för Expressens kulturredaktion där jag som musikkritiker ofta bevakade konserter med ny musik. Några år senare utnämndes jag till redaktör för tidskriften Nutida Musik. Men jag gjorde bara några nummer, i stället startade jag M – Magasinet för klassisk musik tillsammans med kollegan Mikael Strömberg.

Impulsen att starta M kom i samband med att jag skrev några kapitel i en bok om klassisk musik på skiva. Jag insåg att skivköparna saknade information och recensioner av all den klassiska musik som gavs ut. Det lilla som dagspressen skrev om nyheter täckte bara en bråkdel. I M recenserade vi därför massor av plattor med både ny och gammal musik och gjorde reportage, ofta en sorts resereportage med musiken i centrum. Dessutom ville vi få den klassiska musikjournalistikens språk mer i fas med samtiden och flytta fram positionerna för den musik som inte kunde relateras till pop/rock.

För Expressen kulturredaktion skrev jag från 1987 till 1999 hundratals artiklar, både stora artikelserier och korta notiser och här på webben har jag lagt upp 100 av dem. I flera år satt jag även i juryn för Expressens musikpris Spelmannen och röstade fram pristagare som Musica Vitae, Anders Hillborg, Karin Rehnqvist, Svante Thuresson m fl.

1998 började jag som klassisk produktchef på Warner Music. Mitt ansvar handlade om hur fyra av koncernens skivmärken för klassiskt, jazz och världsmusik – Erato (Frankrike), Nonesuch (USA), Teldec (Tyskland) och Finlandia (Finland) – opererade på den svenska marknaden. Tillsammans täckte de allt från avantgarde och jazz till den traditionella klassiska musiken. Under min tid som produktchef hann jag med omkring 200 cd-releaser.

Efter några år på skivbolaget flyttade jag tillbaka till min gamla hemstad Gävle och började som marknadschef i Gävle Konserthus. Jag ansvarade för alla kommunikations- och profilfrågor för verksamheten och under ett år var jag också tillförordnad konserthuschef. Repertoaren spände över alla genrer och från 2005 omfattade uppdraget både Gävle Konserthus och Gävle Symfoniorkester.

När Uppsala Konsert & Kongress skulle öppnas 2007 värvades jag dit som marknadschef. Tillsammans med VD arbetade jag med de övergripande program-, profil och strategifrågorna, byggde upp en kommunikationsavdelning och utformade strategier för informationsarbetet.

Men nu är jag tillbaka som musikskribent och musikjournalist igen. Jag skriver en stor mängd artiklar och andra texter om musik på Uppdrag från Uppsala Konsert & Kongress, Stockholms Konserthus och andra musikinstitutioner. De senaste åren har jag skrivit generalprogramstexterna för Uppsala Kammarorkester, alla texter för Uppsala Internationella Gitarrfestival. Och förutom rena skribentuppdrag har jag också gjort en del utredningsuppdrag och hållit föreläsningar, bland annat om kritik och kvalitetsbedömning av musik (Högskolan i Gävle), om att skriva (manus), Stockholms Universitet, om musikorganisationer och PR, Musik Gävleborg, och om musik, ljud, varumärken och identitet, Högskolan i Dalarna. Sedan några år tillbaka föreläser jag regelbundet på institutionen för musikvetenskap vid Uppsala Universitet. Jag har också skrivit en bok om tonsättaren Bo Linde. Den är utgiven av Kungl. Musikaliska Akademien i samarbete med bokförlaget Atlantis och kom ut 2013.

Pressbilder

Klicka på bilden för att se en förstoring.
[one_fourth]
goran9-web
Ladda hem pressbild
[/one_fourth]

[one_fourth]
goran10_web
Ladda hem pressbild
[/one_fourth]

[one_fourth]
goran12-web
Ladda hem pressbild
[/one_fourth]

[one_fourth_last]
gpersson-11
Ladda hem pressbild
[/one_fourth_last]

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *