Intervju med Jordi Savall

Jordi Savall är en av vår tids största barockmusiker. Hans känsliga och virtuosa spel på viola da gamba har gjort honom älskad och känd över hela världen. Vid Uppsala International Sacred Music Festival förra året hänförde han publiken i Stora salen med musik av Sainte-Colombe, Marin Marais och Bach. Vid årets Sacred Music Festival leder han en unik konsert som han valt att kalla ”Jerusalem, staden med två freder, den himmelska och den jordiska”. Det är en gränsöverskridande konsert i sju delar som rymmer musik ur de judiska, kristna och muslimska traditionerna. Det är berättelsen om staden Jerusalem och dess historia, gestaltad med musik och sångtexter hämtade ur de olika religionernas urkunder. Han bygger en fantastisk klingande bild av denna religiösa mittpunkt, och allt börjar med blåsfanfarer som raserar Jerikos murar. Hornen som används är shofarer, judiska djurhorn och annafirer, arabisk-persiska trumpeter med anor från den tiden.

Med sig till Uppsala har han sina egna ensembler Hespèrion XXI, som specialiserat sig på att återskapa historiskt korrekt musik i större skala, La Capella Reial de Catalunya som spelar tidig spansk musik, sångerskan Montserrat Figueras och gästmusiker från Israel, Palestina, Grekland, Marocko och flera länder runt medelhavet.

– Det har varit väldigt viktigt att återge varje religions musik autentiskt. Inför det här projektet, som tillkom på initiativ från Cité de la Musique i Paris, lyssnade vi på sångare och präster i kyrkor och moskéer i Jerusalem. De har en muntlig tradition som sträcker sig tusentals år bakåt i tiden. Vi har också använt oss av mycket gamla noter och manuskript, säger Jordi Savall, när jag når honom på telefon i hans hem i Igualada i Katalonien. Savall säger att ”Jerusalem staden med två freder, den himmelska och den jordiska”, enkelt uttryckt är en kronologisk beskrivning av de religiösa vändpunkterna i stadens historia. Det börjar med de apokalyptiska profetiorna som övergår i den judiska staden, den kristna staden, den arabiska och ottomanska staden. Och det han har åstadkommit är en helt fascinerande ljudbild av en av världens mest omtalade platser, speglad ur den religiösa historien från tusen år före Kristus till 1900-talet.

– Det kanske kan tyckas idealistiskt, men jag menar verkligen att vi behöver visa att musiker med olika bakgrunder i olika kulturer och religioner kan sjunga, spela och ge konserter tillsammans. Musiken har en fantastisk förmåga att överbrygga och skapa sammanhållning mellan människor, även om vi också är olika. För det är viktigt, vill han poängtera, att det inte handlar om en önskan att traditioner ska plattas ut och vi alla blir likartade. Den typen av globalisering vill han inte eftersträva.

– Tvärtom! Här behålls den unika identiteten i varje tradition och religion. I början sjungs till exempel en mycket gammal melodi som är spridd runt hela medelhavsregionen. Den upprepas flera gånger men varje gång olika, med utgångspunkt från de skilda traditionerna.

”Jerusalem, staden med två freder, den himmelska och den jordiska” är en fantastisk manifestation av Jordi Savalls djupgående ambition att genom musikens kraft vädja till fred och dialog mellan olika kulturer.

Göran Persson