Tonsättarweekend: Jesper Nordin

Musiken har alltid funnits med honom i livet. Folkmusiken var en del av uppväxten, liksom rocken var en självklar ingrediens. Sedan kom punken som blev vägen till ett liv som tonsättare. Nu får vi möta Jesper Nordin och hans musik vid vårens Tonsättarweekend.
Vi har stämt träff på ett fik på Söder i Stockholm. När jag kommer är han redan där och demonstrerar sin app Gestrument för en film som görs inför vårens weekendfestival. Gestrument är ett digitalt verktyg för tonsättare som Jesper Nordin utvecklat tillsammans med Jonatan Liljedahl, som är elektronmusiktonsättare och mjukvaruutvecklare.
För Jesper Nordin är den moderna tekniken en förutsättning för det musikaliska skapandet. Skälet är delvis att traditionell notering kom in förhållandevis sent i livet.
– Jag var över tjugo när jag började använda noter. Tidigare hade jag spelat punk med några i klassen. De var mycket skickligare och startade senare bandet Entombed. Jag tyckte inte om att öva och kände mig inte som musiker. I stället började jag läsa musikvetenskap som kunde ge mig bra verktyg för att skriva rocklåtar. Halvvägs in i två låtar började jag komponera mitt första noterade verk. Det blev en vändning och de två låtarna slutförde jag aldrig, säger Jesper Nordin i surret från det välbesökta caféet vid Mariatorget.
Därefter har Jesper Nordin ägnat sig åt noterad musik. Idag låter hans musik helt annorlunda än de tidiga punklåtarna, men det starka uttrycket, känslan är fortfarande viktig.
Den traditionella grunden med notläsning och musikteori hade visserligen kommit in sent, men han var van att använda musikteknisk utrustning som midi och sequenzers. Snart började han utveckla sitt eget digitala instrument för dator där en mängd musikaliska parametrar kunde programmeras och sedan styras med fingerrörelser på en bildskärm. Det blev Gestrument. Efter att ha tagit det i bruk 2007 har många av hans verk i olika utsträckning Gestrument som grund.
– När jag sedan fick inbjudningar från Stanford University, Berkeley och Universitetet i Montreal för att prata om min musik demonstrerade jag Gestrument. Intresset var mycket stort! Då tänkte jag att det kanske kunde vara möjligt att få loss pengar för att utveckla Gestrument vidare, säger Jesper Nordin.
Och han fick stöd från Kulturbryggan och kunde inleda det mycket fruktbara samarbetet med Jonatan Liljedahl.
Gestrument är en materialgenerator och viktig för Jesper Nordins skapande, men det är också många andra faktorer som fört honom fram till en position som en av Sveriges internationellt mest framgångsrika tonsättare. Han nämner flera personer som varit betydelsefulla: Mikael Edlund, lika noggrann lärare som tonsättare, Pär Lindgren och Bill Brunson som var hans lärare i komposition på musikhögskolan i Stockholm, Philippe Leroux på IRCAM i Paris där han studerade under en tid och gav honom en mängd kontakter och vägar in i det franska kulturlivet.
Tonsättare som influerat är Giacinto Scelsi, György Ligeti och Fausto Romitelli. Men kanske är det ändå Brian Ferneyhough som haft störst inverkan på själva konstnärskapet.
– Vi hade träffats några gånger när han bjöd in mig till Stanforduniversitet i USA där han är verksam. Han är känd för sin extremt komplicerade notation och sina detaljrika partitur. Och det intresserade mig, samtidigt som jag absolut inte ville göra hans grej. Det kan ingen göra bättre än han själv, säger Jesper Nordin, som också fick någonting mycket viktigt med sig från Brian Ferneyhough.
– Efter den sista lektionen frågade jag om mina svagheter och tänkte att jag kanske borde lära mig mer om det eller det. Ferneyhough svarade: ”Framförallt ska du ta vara på dina brister. Det är de som är du, en del av din personlighet.” Det är något som jag sedan dess verkligen tänkt på. För jag ser det ju som en brist att jag inte skriver och läser bättre, att jag MÅSTE lyssna, inte bara kan läsa partituret och föreställa mig hur det ska bli. Men jag förhåller jag mig till det och arbetar på ett sätt som gör det till ett personlighetsdrag.
Och Jesper Nordins starkt personliga musik, ofta med elektroniska inslag, har under de senaste åren gjort starka avtryck på den internationella musikscenen. Hans orkestermusik har framförts av BBC Scottish Symphony Orchestra, Basel Symfoniorkester, Sveriges Radios Symfoniorkester med flera. Hans kammarmusik har spelats av ensembler som Ensemble l’Itinéraire, ASKO, San Francisco Contemporary Music Players och Ensemble Orchestral Contemporain.
Helt oberoende av varandra har han också fått beställningar från tre stora svenska orkestrar: Göteborgs symfoniker, Radiosymfonikerna och Kungliga Filharmonikerna som kommer att uruppföra hans stycke Ärr i samband med vårens Tonsättarweekend.
– Jag hade en väldigt specifik idé när jag började jobba med de tre olika kompositionsuppdragen, nämligen att de skulle kunna spelas var för sig, men också som ett enda stort verk med olika kopplingar till svensk musik. Verket till Göteborg bygger på sångtekniken kulning, till Radiosymfonikerna använder jag inspelningar av Jussi Björling och Birgit Nilsson som jag bearbetat, och verket som Kungliga Filharmonikerna nu ska uruppföra bygger på musik av metal-bandet Meshuggah från Umeå.
Även här har Jesper Nordin använt sig av Gestrument och matat in fragment från Meshuggah-låten Bleed och därefter gjort en omfattande bearbetning. Det vi kommer att få höra är något helt annat det ursprungliga materialet, men kvar finns det starka uttrycket. Meshuggahs låtnamn – Bleed – har inspirerat till verkets titel – Ärr.
Göran Persson