Leipzig och Dame Ethel Smyth

Ethel Mary Smyth (1858-1944): Uvertyr till ”The Boatswain’s mate”
Edvard Grieg (1843-1907): Pianokonsert
Schumann (1810-1856): Symfoni nr 1, Vårsymfonin
Dirigent Eivind Adland
Maria Verbaite piano solo
En av de viktigaste musikstäderna under 1800-talet var utan tvekan den tyska staden Leipzig. Och tonsättaren Ethel Mary Smyth hade en förmåga att alltid söka sig till händelsernas centrum. Därför övertalade hon sin far att få åka just till Leipzigkonservatoriet och studera. Konservatoriet hade grundats 1843 av Felix Mendelssohn och blev snabbt skolan dit alla begåvningar sökte sig.
Där mötte hon andra tonsättare, både de som studerade och de som hade sökt sig till staden där musiken alltid var aktuell. Där fanns Dvořák, Tjakovskij och Grieg. Besynnerligt nog tyckte hon att undervisningen var helt undermålig och började i stället studera privat för Heinrich von Herzogenberg och genom honom fick hon träffa tonsättarkollegorna Clara Schumann och Johannes Brahms.
Ethel Mary Smyth, senare utnämnd till Dame of the British Empire, kom att bli en mycket uppmärksammad personlighet. Både som kompositör och en av de ledande personerna kring suffragetrörelsen som kämpade för kvinnlig rösträtt i England. Enaktsoperan The Boatswain’s Mate är öppet feministisk och humoristisk. Den kretsar kring den starka hjältinnan som med sin överlägsna intelligens tillintetgör de intrigerande friarna. Huvudpersonen sägs vara baserad på suffragetrörelsens grundare Emmeline Pankhurst som hon hade träffat 1910 och vad man tror förälskat sig i.
Vid tiden när Ethel Mary Smyth träffade Grieg i Leipzig hade den unge norrmannen etablerat sig som begåvad skandinavisk kompositör. Pianokonserten hade uruppförts i Köpenhamn och med sin blandning av europeisk musiktradition och norska folkmusikelement gjort succé. Här återfinns hallingar och fjordiska sommarnätter som den dåtida centraleuropeiska publiken upplevde som exotisk och spännande. Och fortfarande är den musikkulturella mixen i Griegs pianokonsert något som fascinerar publiken över hela världen.
Grieg inspirerades av Robert Schumann, som hade undervisat vid konservatoriet i Leipzig. För Schumann skulle allt sluta i förvirring, han tillbringade sina sista år på hospital efter att ha kastat sig i Rehn.
Men han hade varit lycklig. Vårsymfonin, skrev han 1841, strax efter giftermålet med Clara som var hans stora passion och ledsagare. Då lekte livet och symfonin som inleds med en pampig trumpetfanfar, är ljus och glad, känslosam och livfull. Den blev också en stor framgång.
Kvällens solist är den unga pianisten Maria Verbaite från Uppsala. Hon är trots sin ungdom inte bara en tekniskt fulländad pianist utan har också ett starkt och personligt uttryck i sitt spel. Hon har tilldelats Musikens Hus vänners stipendium och representerat Sverige i den prestigefyllda tävlingen Eurovision Young Musicians i Wien.