Göran Söllscher – klassisk gitarrmästare med Bach i sin hand

Ingen har betytt lika mycket för den professionella klassiska gitarren i Sverige som Göran Söllscher. Han är en av landets absolut mest framstående solister och ger konserter över hela världen. För andra gången besöker han nu Uppsala Internationella Gitarrfestival. Med sig har han sin unika 11-strängade Bolingitarr och musik av Bach.

– Det finns så mycket att hitta hos Bach. Ju mer man ägnar sig år hans musik, desto fler dimensioner öppnar sig, säger Göran Söllscher när vi till slut lyckas nå varandra på telefon.
Att spela Bach beskriver han som att befinna sig i ett tonalt kraftfält.
– Ju längre jag rör mig bort från centrum, grundtonarten, desto starkare blir kraften som strävar tillbaka mot centrum. Den här spänningen skapar också en balans, som är det viktigaste när jag spelar Bach. Den insikten löser nästan alla frågor om hur man ska närma sig hans musik, menar Söllscher.

Bach experimenterade gärna med tonarter och rör sig stundtals mycket långt ifrån de konventionella harmoniernas upptrampade stigar.
– Han experimenterade med tonarter på ett sätt som gav musiken extra krydda. Det går bra att jämföra med mat – kryddningen är ju oerhört viktig!

Göran Söllscher har under många år fördjupat sig i Bachs musik. I Uppsala kommer han bland annat att spela fjärde cellosviten och andra violinsonaten, i arrangemang av honom själv. När han gått på djupet i Bachs musik har han också gjort fascinerande upptäckter. Som hur Bach använder sig av så kallade hemioler.

– Man kan säga att han, i Sarabanderna, blandar två olika sorters tretakter, en som följer taktstrecken och en ”osynlig” som sträcker ut sig över en längre period. De två systemen löper parallellt, och när man märker hur det hänger ihop faller allt på plats! Varje drill, varje accent! Alltihop öppnar upp nya musikaliska plan som verkligen kittlar fantasin. Musiken visar sig vara outsinlig! Det finns alltid något mer att upptäcka, säger Söllscher euforiskt.

Vid konserten i konserten i Uppsala kommer han att använda den berömda 11-strängade altgitarren, konstruerad av Georg Bolin. Ett instrument med en alldeles egen historia.
– Min lärare Per-Olof Johnson som var professor vid Musikhögskolan i Malmö, hade ett livslångt samarbete med instrumentmakaren Georg Bolin. I mitten av 60-talet besökte en Sydamerikansk grupp Sverige och beställde en tersgitarr av Georg. När den var färdig kom Per-Olof på besök och spelade på den. Då upptäckte han vilket fantastiskt instrument det var för renässans- och barockmusik. Sedan utvecklade Georg instrumentet, bland annat med fler bassträngar.

Det tillkom en sträng per år – man kan ju alltid behöva en sträng till! skojar Göran Söllscher – fram till början av 70-talet när det blivit fem extra basar. Då hade gitarren fått sin optimala form. Samtidigt framhåller han att den 11-strängade gitarren inte är en ersättning för lutan eller den vanliga 6-strängade gitarren. Den är ett nytt instrument som kan väcka lust och nyfikenhet och öppna upp för gitarrister att spela gammal musik.

– Det är som en djurart till. Och den äter inte upp något annat, säger Göran Söllscher.
Idag är han själv professor vid Musikhögskolan i Malmö. Samma position som hans lärare Per-Olof Johnson en gång hade. Men han hinner också med ett stort antal konserter världen över, inte minst i Japan där han ofta turnerar. Något som fått till följd att den 11-strängade Bolingitarren fått stor spridning där.

Många av hans runt tjugo inspelningar för Deutsche Grammophon har hyllats av den internationella musikpressen och han är rikligen belönad med priser och utmärkelser. Bland annat har han mottagit den kungliga medaljen Litteris et Artibus som delas ut för framstående konstnärliga insatser inom musik, scenisk framställning och litteratur. Han är också hedersledamot i Kalmar nation i Uppsala.
Göran Persson